Operátoři mají nový příjem. Oznámkují vaši solventnost a číslo prodají bankám

  • Operátoři našli nový zdroj příjmů, prodávají bankám naše hodnocení
  • Ve dne v noci jsme sledováni a hodnoceni, říká se tomu TelcoScore
  • TelcoScore používá Equa Bank, testuje Spořitelna a přidají se další

Chystáte se do banky žádat o úvěr, hypotéku, kreditní kartu? Pak vězte, že banky mají k dispozici nový nástroj, kterým si nás mohou proklepnout. Jde o data od mobilních operátorů, resp. na jejich základě vypočtené číslo, hodnocení nazvané TelcoScore. To má pomoci hlavně mladším lidem bez úvěrové historie. Pochopitelně se najdou i případy, kdy vám TelcoScore ublíží. Trumfem služby je, že pokrývá téměř celý trh.

 

TelcoScore zpracovává více než 60 parametrů, výsledkem je číslo 1 až 1 000

 

Operátoři vědí, jak drahý máte tarif, kolik utrácíte a za co, zda využíváte mobilní internet, zda platíte faktury včas, zda máte nedoplatek, jestli používáte nový iPhone či starou tlačítkovou Nokii. Operátoři ví, kde se pohybujete, kam chodíte nakupovat, jak často se dostanete do zahraničí (roaming), atd. To vše a mnohem víc lze určit z lokačních dat (jejich využitelností se chlubí O2).

T-Mobile, Vodafone ani O2 nepředají bance žádnou z těchto informací, ale jen na jejich základě vypočítané TelcoScore. Je to číslo od 1 (nejhorší) do 1000 (nejlepší), kterým operátoři (resp. Společnost pro informační databáze, která službu poskytuje) hodnotí vaši bonitu. Počítají se údaje za poslední 3 měsíce. Žadatel (například banka) pořádá SID o vaše TelcoScore na základě telefonního či rodného čísla a obratem získá vaše hodnocení.

Klepněte pro větší obrázek
Proklepnout si vás může i pronajímatel bytu, pokud mu dáte souhlas. Zdroj: SID

Pod dohledem 24/7

K čemu je to dobré? Řekněme, že budete žádat v bance o úvěr. Banka se za příslušný poplatek zeptá operátorů, zda jste solventní a pokud nejste, úvěr nedostanete. Nebo ano, ale s horšími podmínkami. Banky samozřejmě hodnotí vícero parametrů – výši příjmů, registr dlužníků, úvěrovou historii, atd., ale zejména u prvožadatelů může hrát TelcoScore významnou roli.

Systém už využívá Equa Bank. Zeptali jsme se, zda může klient hodnocení dle TelcoScore odmítnout. Odpověď zní: jak kde. U Equa bank ne. Tedy v tom smyslu, že když v Equa Bank odmítnete nechat se prověřit přes TelcoScore, skončí tím rozhovor o úvěru. Jiné banky použijí jiné nástroje, ale pravděpodobně vás za odmítnutí TelcoScore znevýhodní. Nicméně váš souhlas s použitím služby podle zákona musí vyžadovat všechny instituce.

 

O2: „Zhruba 70 % zákazníků má dobré skóre. Špatné jen 1 %.“

 

Další banky či úvěrové společnosti TelcoScore testují, krom České spořitelny také třeba Hello bank! a Raiffeisenbank. Ta nám sdělila, že hodnocení dle TelcoScore bude dobrovolné. Zájem zatím nemá AirBank.

A co osobní údaje?

Nelíbí se vám to? Máte smůlu, s operátorovi při podpisu smlouvy dáváte velmi obecný souhlas se zpracováním osobních údajů. Vztahuje se i na TelcoScore. A poskytnutí skóre bankám a dalším institucím? Tím, že operátoři/SID poskytují jen číselný údaj, neposkytují žádné vaše osobní údaje.

Co se týče zabezpečení osobních údajů, tázali jsme se operátorů a všichni tři svorně odpověděli, že si nemusíme dělat starost, jelikož vše mají ošetřeno a v souladu s těmi nejpřísnějšími normami včetně směrnice GDPR, která bude v EU platit od května.

Diskuze (103) Další článek: Kryptoměny táhnou. Patronem blockchainového mobilu je fotbalová superstar Lionel Messi

Témata článku: , , , , , GDPR, Pro +, Vaš, Osobní údaje, Žadatel, Ban, Bank, Nov, Pohyb lidí, Číselný údaj, Hello Bank, SOL, Směrnice, Dobré skóre