Je to už téměř tři roky, co se Evropská komise (EK) začala zabývat stížností českého Vodafonu na narušování tržní soutěže, ke kterému mělo docházet vlivem dohody o sdílení mobilních sítí mezi jeho dvěma silnějšími konkurenty O2 (přesněji CETINem) a T-Mobilem. Nyní se EK poprvé k této problematice veřejně ozývá s předběžnými závěry šetření a staví se na stranu Vodafonu: dohoda o sdílení sítí omezuje hospodářskou soutěž, čímž porušuje antimonopolní předpisy EU.
Konkrétní slova komisařky odpovědné za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerové, která se od počátku případem zabývá: „Sdílení sítí operátory je obecně ve prospěch spotřebitele, protože s sebou nese rychlejší rozvoj sítí, úspory nákladů a pokrytí venkovských oblastí. Pokud se ale objeví náznaky, že dohody o spolupráci mohou spotřebitele poškozovat, je naší povinností je prošetřit a zajistit, aby na trhu fungovala skutečná hospodářská soutěž. V tomto případě se obáváme, že dohoda o sdílení sítí mezi dvěma největšími operátory v Česku omezuje hospodářskou soutěž v hustěji osídlených částech země.“
Komise si v šetření správně všimla faktů, že O2 a T-Mobile jsou dva největší mobilní operátoři v Česku a že většinový příjem těchto firem proudí právě z mobilních služeb. Dále EK upozorňuje, že společnost O2 sice převedla již v roce 2015 infrastrukturu sítí a nabídky velkoobchodních služeb pro jiné operátory na sesterský CETIN, ale že tato část byznysu nadále zůstala v podnikání stejné skupiny (PPF).
Sdílená síť není ve prospěch zákazníků
Spolupráci na sdílení 3G sítí navázaly O2 a T-Mobile už v roce 2011. O tři roky později byla rozšířena i na sítě LTE. V současnosti se spolupráce týká všech generací mobilních technologií (2G, 3G i 4G) a celého území Česka s výjimkou Prahy a Brna, tedy přibližně 85 % obyvatelstva. Sdílení sítí je podle EK běžnou praxí, s jejíž pomocí lze snížit náklady a usnadnit rozvoj sítí elektronických komunikací. Ve většině případů vede k větší efektivitě, za určitých okolností ovšem může mít negativní dopad na hospodářskou soutěž.
Komise tento případ posoudila z několika hledisek. Vzala v úvahu fakt, že český trh mobilních komunikací je s pouhými třemi mobilními operátory vysoce koncentrovaný a že O2 (CETIN) a T-Mobile, coby dva největší operátoři na trhu, obsluhují přibližně tři čtvrtiny uživatelů (T-Mobile 6,1 milionu zákazníků mobilních služeb, O2 5,6 milionu, Vodafone 3,9 milionu). Komise proto předběžně dospěla k závěru, že dohoda o sdílení sítí mezi dvěma hlavními českými mobilními operátory omezuje hospodářskou soutěž, čímž brání inovacím, a porušuje tak antimonopolní předpisy EU.
Komise je toho názoru, že v tomto konkrétním případě dohoda nevede k větší efektivitě a kvalitě služeb, ale spíše pravděpodobně k tomu, že daní operátoři nejsou motivovaní své sítě a služby zlepšovat ve prospěch uživatelů. Pokud se předběžné závěry Komise potvrdí, bude to znamenat, že dochází k porušování článku 101 Smlouvy o fungování Evropské unie, který zakazuje protisoutěžní dohody.
EK svoje výhrady nyní zašle dotčeným operátorům, kteří budou mít možnost na ně reagovat a navrhnout nápravná opatření vedoucí k obnovení férové soutěže. Dá se očekávat, že hlavním argumentem O2 a T-Mobilu bude čerstvá akvizice služeb UPC Vodafonem a tím posílení jeho tržní pozice, se kterým předběžná analýza nekalkuluje. Vodafone zase doufá, že ČTÚ zohlední výhrady Komise v nadcházející aukci a například navrhne, aby se nově vydražená pásma nemohla sdílet. Kdy bude znám finální verdit Komise, není v tuto chvíli jasné. Délka antimonopolního šetření totiž není právně nijak omezena a záleží na tom, jak je případ složitý a jak ochotně budou s EK spolupracovat samotní operátoři.