Evropský parlament schválil legislativu, jejímž cílem je zvýšit ochranu spotřebitelů před podvody při nákupech přes internet a rychleji odhalit nepoctivé prodejce. Národní úřady budou mít v této oblasti větší pravomoci. Budou moci například požádat registrátory domén o informace nezbytné pro identifikaci nepoctivých obchodníků nebo provádět zkušební nákupy v utajení. Pro spotřebitele by mělo být snazší domoci se svých práv při nákupech v jiné zemi EU. Norma vstoupí v platnost za dva roky.
Úřady budou moci v případě nutnosti nařídit zrušení digitálního obsahu. Dostanou možnost ukládat nepoctivým prodejcům pokuty a požadovat závazek, že poškozeným spotřebitelům poskytne odpovídající nápravu.
„Tato legislativa posílí a zlepší spolupráci všech subjektů zapojených do oblasti ochrany spotřebitelů, aby mohly snáze kontrolovat dodržování pravidel a řešit přeshraniční případy porušení práva EU,“ uvedla česká poslankyně Olga Sehnalová, která za Evropský parlament vedla vyjednávání o nové legislativě.
„Nová pravidla více zapojí do hry spotřebitelské organizace, které mají informace od spotřebitelů z první ruky, ale dozorové orgány s nimi dosud často nemohly nebo nechtěly pracovat,“ dodala Sehnalová.
Případy poškozování zájmů spotřebitelů nepoctivými obchodníky v jiných členských zemích jsou stále častější. Problémem často není neexistence právních předpisů na ochranu spotřebitelů, ale jejich účinné vymáhání.
„E-shopy nabízejí své zboží bez hranic, napříč jednotným trhem, nedůvěra spotřebitelů k nákupu v zahraničí ale stále přetrvává,“ uvedla europoslankyně Dita Charanzová. Češi jsou podle ní spolu s Poláky a Rumuny v tomto směru nejkonzervativnější v unii. „Jen desetina našich spotřebitelů se odhodlala k online nákupu v zahraničí. Potřebujeme posílit důvěru a jistotu zákazníků, že jsme schopni nekalé praktiky včas odhalit, efektivně vyšetřit a viníka potrestat,“ uvedla poslankyně.