Pokles prodejů smartphonů se po sedmi čtvrtletích v řadě zastavil. Podle analýzy IDC trh ve třetím čtvrtletí 2019 meziročně narostl o 0,8 %, když se do distribuce dodalo globálně celkem 358,3 milionu chytrých telefonů. A je to díky hráči, od kterého by to vzhledem k politicko-ekonomickým okolnostem čekal jen málokdo.
Huawei navzdory všem problémům, kterým čelí od května letošního roku, narostlo o více než 28 %. Růst si ze značek první pětky připsal ještě Samsung a Oppo. Trh se postupně konsoliduje, výrobci z velké pětky mají poprvé dohromady více než 70 % trhu. Menší hráči naproti tomu tratí a stávají se z hlediska objemů prodeje nevýznamnými.
Výrobce
|
3Q19 Objem distribuce (mil. ks)
|
3Q19 Tržní podíl
|
3Q18 Objem distribuce (mil. ks)
|
3Q18 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
78.2
|
21.8%
|
72.2
|
20.3%
|
8.3%
|
2. Huawei
|
66.6
|
18.6%
|
52.0
|
14.6%
|
28.2%
|
3. Apple
|
46.6
|
13.0%
|
46.9
|
13.2%
|
-0.6%
|
4. Xiaomi
|
32.7
|
9.1%
|
33.8
|
9.5%
|
-3.3%
|
5. Oppo
|
31.2
|
8.7%
|
30.0
|
8.4%
|
4.1%
|
Ostatní
|
103.0
|
28.7%
|
120.7
|
34.0%
|
-14.7%
|
Celkem
|
358.3
|
100.0%
|
355.6
|
100.0%
|
0.8%
|
Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, Q3 2019, 7. listopadu, 2019
|
Klesající trend se podařilo zvrátit zejména díky stále rostoucímu trhu v Indii, v Číně se zase naskladňovaly zásoby na tamní prodejní svátek „Singles Day“, což je obdoba euroamerického Black Friday. Právě Čína v nesnázích nejvíc podržela svoji domácí značku, když se během července až září objem prodeje smartphonů Huawei a Honor na čínském trhu meziročně téměř zdvojnásobil.
Prodeje iPhonů překvapily
Vnějších zásahů do trhu dokázal pohotově využít Samsung, který obohatil portfolio řady Galaxy A a i díky prodejům z této cenově dostupné řady dokázal meziročně narůst o více než 8 %. Pojistil si tak pozici světové smartphonové jedničky se 78 miliony dodaných kusů. Druhý Huawei na Samsung ztrácí necelých 12 milionů smartphonů.
Následuje třetí Apple s uctivým odstupem 20 milionů kusů, ale ani on není pro analytiky zklamáním. Původně se od iPhonů řady 11 tak vysoké prodeje neočekávaly a v podstatě vyrovnání prodejů se stejným kvartálem loni je spíše pozitivním překvapením. Dařilo se zejména „základnímu“ modelu iPhone 11 a jeho loňskému předchůdci XR.
Na čtvrtém a pátém místě se odehrává tradiční bitva čínských rivalů Xiaomi a Oppo, kterou i tentokrát o půldruhého milionu distribuovaných kusů vyhrál první jmenovaný. Obě značky jsou nuceny kvůli obrovské převaze Huawei na čínském trhu (firma zde má podíl přesahující 42 %) expandovat do zahraničí pomocí vlastních i dceřiných značek. Strategie je tak velmi podobná – někde se víc daří Xiaomi + Redmi, jinde má navrch zase Oppo + Realme.