3Q 2019: Pokles trhu smartphonů se zastavil. Huawei posiluje a je suverénní dvojkou

Pokles prodejů smartphonů se po sedmi čtvrtletích v řadě zastavil. Podle analýzy IDC trh ve třetím čtvrtletí 2019 meziročně narostl o 0,8 %, když se do distribuce dodalo globálně celkem 358,3 milionu chytrých telefonů. A je to díky hráči, od kterého by to vzhledem k politicko-ekonomickým okolnostem čekal jen málokdo.

Huawei navzdory všem problémům, kterým čelí od května letošního roku, narostlo o více než 28 %. Růst si ze značek první pětky připsal ještě Samsung a Oppo. Trh se postupně konsoliduje, výrobci z velké pětky mají poprvé dohromady více než 70 % trhu. Menší hráči naproti tomu tratí a stávají se z hlediska objemů prodeje nevýznamnými.

Výrobce

3Q19 Objem distribuce (mil. ks)

3Q19 Tržní podíl

3Q18 Objem distribuce (mil. ks)

3Q18 Tržní podíl

Meziroční změna

1. Samsung

78.2

21.8%

72.2

20.3%

8.3%

2. Huawei

66.6

18.6%

52.0

14.6%

28.2%

3. Apple

46.6

13.0%

46.9

13.2%

-0.6%

4. Xiaomi

32.7

9.1%

33.8

9.5%

-3.3%

5. Oppo

31.2

8.7%

30.0

8.4%

4.1%

Ostatní

103.0

28.7%

120.7

34.0%

-14.7%

Celkem

358.3

100.0%

355.6

100.0%

0.8%

Zdroj: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, Q3 2019, 7. listopadu, 2019

Klesající trend se podařilo zvrátit zejména díky stále rostoucímu trhu v Indii, v Číně se zase naskladňovaly zásoby na tamní prodejní svátek „Singles Day“, což je obdoba euroamerického Black Friday. Právě Čína v nesnázích nejvíc podržela svoji domácí značku, když se během července až září objem prodeje smartphonů Huawei a Honor na čínském trhu meziročně téměř zdvojnásobil.

Prodeje iPhonů překvapily

Vnějších zásahů do trhu dokázal pohotově využít Samsung, který obohatil portfolio řady Galaxy A a i díky prodejům z této cenově dostupné řady dokázal meziročně narůst o více než 8 %. Pojistil si tak pozici světové smartphonové jedničky se 78 miliony dodaných kusů. Druhý Huawei na Samsung ztrácí necelých 12 milionů smartphonů.

Klepněte pro větší obrázek

Následuje třetí Apple s uctivým odstupem 20 milionů kusů, ale ani on není pro analytiky zklamáním. Původně se od iPhonů řady 11 tak vysoké prodeje neočekávaly a v podstatě vyrovnání prodejů se stejným kvartálem loni je spíše pozitivním překvapením. Dařilo se zejména „základnímu“ modelu iPhone 11 a jeho loňskému předchůdci XR.

Na čtvrtém a pátém místě se odehrává tradiční bitva čínských rivalů Xiaomi a Oppo, kterou i tentokrát o půldruhého milionu distribuovaných kusů vyhrál první jmenovaný. Obě značky jsou nuceny kvůli obrovské převaze Huawei na čínském trhu (firma zde má podíl přesahující 42 %) expandovat do zahraničí pomocí vlastních i dceřiných značek. Strategie je tak velmi podobná – někde se víc daří Xiaomi + Redmi, jinde má navrch zase Oppo + Realme.

Diskuze (10) Další článek: Realme je nejrychleji rostoucí značka. Meziročně prodala 9× víc smartphonů

Témata článku: , , , , , , , , , Huawei a Honor, Objem distribuce, SMA, Prodej, Trh, Pokles trhu, Singles Day