O2 a T-Mobile vydávají pravidelné kvartální výsledky hospodaření. Firmy pracují efektivněji a i s nižší průměrnou útratou zákazníků navyšují tržby.
Operátoři O2 a T-Mobile dnes ve stejný den zveřejnili provozní výsledky za první čtvrtletí 2015. Díky úsporám a efektivnějšímu hospodaření se oběma firmám podařilo navýšit zisk. Společný je také rostoucí trend spotřeby hlasových, ale zejména datových služeb u zákazníků obou operátorů. T-Mobile zůstává s 5,993 miliony zákazníků českou mobilní jedničkou, O2 je na druhém místě s 5,013 miliony klientů.
T-Mobile: více zákazníků, nižší tržby z mobilů
K 31. březnu 2015 se počet mobilních zákazníků T-Mobile přiblížil 6 milionům. Více než 3,5 milionu zákazníků (59 % z celkového počtu) používalo některý z paušálních tarifů, zbytek stále volá s předplacenou kartou. Zákazníci T-Mobilu provolali v mobilní síti v průměru 154 minut měsíčně, což je o 4,8 % více ve srovnání s loňským rokem. Rostl počet provolaných minut i textových zpráv, nejvíce (o 37,5 %) vzrostl objem přenesených dat, který dosáhl v úhrnu téměř 3 209 TB.
V tisících |
Q1/2014 |
Q1/2015 |
Meziroční změna |
Počet zákazníků – mobilní služby |
5 912 |
5 993 |
1,4% |
Tarifní zákazníci |
3 393 |
3 519 |
3,7% |
Zákazníci s předplacenou kartou |
2 520 |
2 474 |
-1,8% |
Noví zákazníci |
81 |
-7 |
n/a |
Tarifní zákazníci |
64 |
19 |
-70,3% |
Zákazníci s předplacenou kartou |
18 |
-26 |
n/a |
Průměrný měsíční churn – mobilní služby |
1,30% |
1,50% |
0,2 p. b. |
Celkové tržby z mobilních a fixních služeb vzrostly na 6,6 miliardy Kč, z toho tržby z mobilních služeb dosáhly 4,4 miliardy a meziročně tak mírně klesly. Průměrný příjem na zákazníka (ARPU) meziročně klesl o 7,2 % na 245 Kč. Paušální zákazníci přitom utratili v průměru 356 Kč měsíčně, předplacenkáři pouze 89 Kč. Podíl útraty za datové služby na ARPU poskočil o 4 procentní body na 41 %.
V Kč |
Q1/2014 |
Q1/2015 |
Meziroční změna |
Celkové tržby (mil.) |
5931 |
6 563 |
10,70% |
Tržby ze služeb (mil.) – mobilní služby |
4709 |
4411 |
-6,30% |
EBITDA (mil.) – integrované služby |
2 533 |
2 546 |
0,50% |
EBITDA marže (EBITDA/celkové tržby) |
42,70% |
38,80% |
-3,9 p. b. |
ARPU - mobilní služby |
264 |
245 |
-7,20% |
Tarifní zákazníci |
390 |
356 |
-8,70% |
Zákazníci s předplacenou kartou |
96 |
89 |
-7,30% |
Podíl nehlasových služeb na ARPU - mobilní služby |
37% |
41% |
4 p. b. |
O2: mírný úbytek zákazníků, růst zisku i tržeb
Celkový počet mobilních zákazníků O2 dosáhl k 31. březnu 2015 počtu 5,013 milionu. Počet paušálních zákazníků narostl meziročně o 1 % na 3,296 milionu. V oblasti předplacených karet došlo k meziročnímu poklesu o 4,7 % na 1,744 milionu lidí. Celkový mobilní hlasový provoz se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 2,1 % na 2,876 miliardy provolaných minut.
Počet zákazníků mobilních služeb |
Q1 2015 |
Q1 2014 |
Meziroční změna |
Tarifní zákazníci |
3 269 tis. |
3 236 tis. |
1% |
Zákazníci s předplacenou kartou |
1 744 tis. |
1 830 tis. |
-4,7% |
Celkem |
5 013 tis. |
5 065 tis. |
-1% |
Podíl chytrých telefonů v síti O2 se meziročně zvýšil o 8 procentních bodů na 41,6 %, přičemž každý pátý smartphone podporuje LTE. Internet v mobilu používalo u O2 k 31. březnu 2015 téměř 1,4 milionu zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 14,3 %. Výnosy z mobilních datových služeb meziročně vzrostly o 6,1 %.
Finanční ukazatele |
Q1 2015 |
Q1 2014 |
Meziroční změna |
Provozní výnosy |
11 160 mil. Kč |
10 764 mil. Kč |
3,7% |
Celkové provozní náklady |
6 765 mil. Kč |
7 120 mil. Kč |
-5,0% |
EBITDA |
4 332 mil. Kč |
3 448 mil. Kč |
25,6% |
EBITDA marže |
38,8% |
32,0% |
+ 6,8 p.b. |
Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v prvním čtvrtletí 11,16 miliardy Kč, meziročně o 3,7 % více. Z toho služby z pevných linek vygenerovaly 4,916 miliardy Kč a mobilní služby 4,732 miliardy Kč. Výrazně (o 26,5 %) narostl provozní zisk, a to na 4,332 miliardy Kč. EBITDA marže dosáhla stejné hodnoty jako u konkurečního T-Mobilu, tedy 38,8 %. Operátor v prvním kvartálu 2015 realizoval investice ve výši 771 milionů Kč.