Holux GPSmile 53CLife: jezdíme s lowcostem (test)

Přenosná navigace s pokrytím celé Evropy jen za 4 300 Kč? Jde to. Přístroj Holux GPSmile 53CLife má své mouchy, ale řidiče do cíle dovede stejně jako drahé navigátory.
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • velmi nízká cena
  • dobrá funkčnost vzhledem k ceně
  • pokrytí celé Evropy
  • dobře ovladatelná navigační aplikace
  • práce s průjezdními body
  • možnost ovlivňování naplánované trasy
  • pevný držák

Hlavní nedostatky

  • nepraktický noční režim
  • málo místa pro mapu
  • špatná hlasová navigace
  • trochu komplikovaná instalace dalších map z DVD
  • horší design

Holux GPSmile 53CLife: ve zkratce
cena 4 290 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 99 × 85 × 27 mm
hmotnost 170 g
GPS přijímač Mediatek MT3318, 32 kanálů
displej 70 × 52 mm, 320 × 240 bodů, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Tele Atlas
mapy Slovenska Tele Atlas
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC po dokoupení příslušenství
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Nad extrémně levnými a „méně značkovými“ navigacemi se můžeme trochu ušklíbat. Nic to ale nezmění na tom, že řidiče dovedou k cíli stejně spolehlivě jako dvakrát nebo třikrát dražší přístroje. Jedním z těchto základních zařízení je Holux GPSmile 53Clife. Stojí 4 300 Kč, patří tedy mezi nejlevnější navigační přístroje. Na rozdíl od konkurence se ale prodává s mapami kompletní pokryté Evropy – jiné navigátory této třídy mají za tuto cenu jen Česko a východní země.

Cena někde bude vidět

Test tchajwanského Holuxu jsem napřed bral jako povinnost, do které se mi moc nechtělo. Zdálo se, že to nebude potěšení, ale pouze práce. Po týdnu jsem si ale na přístroj zvyknul, začal oceňovat některé vlastnosti, a končím se zjištěním, že je to vlastně celkem dobrá navigace.

Přesvědčily mě však funkce, design stále hodnotím jako jeden z horších. Plastová krabička, zbytečné drážky na střední části, do kterých se jen bude chytat špína, ostré hrany… Holux je ale zároveň pevný, má malé rozměry, a když vezmeme v úvahu, že to je zařízení, které se v internetových obchodech dá sehnat za čtyři tisíce, mávám nad takovými prkotinami rukou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

U displeje nebylo možné čekat nic víc než úhlopříčku 3,5 palce a rozlišení 320 × 240 bodů. To je u této třídy standard. Displej je dotykový, s vrstvou zabraňující přímým odrazům světla. Má slušný jas.

V nabídce lze zobrazení přepnout do nočního režimu, případně toto přepnutí nechat na automatice. Ztmaví se však pouze čtverec s mapou, nikoli části grafiky kolem. Jelikož noční režim navíc není spojen se současným snížením jasu, je to moje první větší výtka k Holuxu. Jas je možné navíc snížit jen v systémové nabídce, do které se nedostanete bez ukončení navigační aplikace a tedy i aktuální trasy.

 
U nočního režimu zčerná pouze mapa, okolí zůstane stejné

Jediné tlačítko přístroj zapne a vypne. Díky tomu, že je postaven na platformě Windows CE, zapnutí je okamžité; ve stavu, kde jste Holux naposled vypnuli. Na zádech zařízení pak ještě najdeme posuvný „hlavní vypínač“ pro celkové vypnutí.

Z boku se do Holuxu zasouvá paměťová karta SD o kapacitě 512 MB s nahranými mapami. Karta je dosti malá, vejde se na ni jen střední a východní Evropa. Budete-li chtít z dodávaného DVD doinstalovat další mapy, bude nejspíš potřeba nová karta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vypínač na boku • paměťová karta s předinstalovanými mapami

Prostřednictvím konektoru miniUSB se Holux připojí k počítači. Přes aplikaci Active Sync se potom lze dostat do jeho paměti a na obsah karty, přes USB lze přístroj také nabíjet. Audiovýstup chybí, což je trochu zvláštní vzhledem k tomu, že uvnitř Holuxu je nainstalován přehrávač hudby a videa.

Klepněte pro větší obrázek
USB konektor pro nabíjení a propojení s PC, vedle něj konektor pro externí anténu

Téměř aktivní držák

Na zadní straně je v drážce upevněno pero, které se hodí pro jistější ovládání dotykového displeje. Upevnění bohužel není úplně pevné, pero jsem musel dvakrát hledat v tašce.

Klepněte pro větší obrázek
Pero je přichyceno z vnější strany

Zaujaly mě také čtyři ploché konektory, u nichž se zdálo, že mají protikus i v držáku a pokračování ve zdířce pro napájení. Už mě potěšilo, že tak levná navigace nabídne aktivní držák, ale byl to omyl. Držák na to nebyl připraven, v otvorech mu chyběly konektory a k přístroji se vůbec nedodává nabíječka s kulatou zástrčkou, která by se do držáku dala zapojit. Kabel dodávané nabíječky se tak musí zapojit přímo do Holuxu. To ale neberu jako výtku, aktivní držák by byl v této třídě obrovské překvapení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Všimněte si pěti kontaktů, pěti otvorů na držáku a otvoru pro nabíječku, vše je ale slepé

Na předním skle auta drží Holux luxusní verze husího krku. Nemá totiž žebrování a na pohled působí lépe než běžné husí krky. Držák je navíc pevný a spolehlivý.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dodávaný držák

Celá Evropa za čtyři tisíce

Holux používá mapy Tele Atlasu. Neodhadnu, v jaké jsou přesně verzi, ale zatímco Česko je dobře zpracované, na Slovensku chybí podrobná uliční síť i v některých významnějších městech. Z toho soudím, že mapy nejsou úplně aktuální, neboť v poslední verzi bylo právě Slovensko významným způsobem vylepšeno. U map České republiky to ale nevadí, poslední aktualizace map Tele Atlasu nebyla významná.

Na kartě v přístroji jsou pouze mapy východní Evropy, západní Evropa se dodává na DVD. Pro instalaci si uživatel bude muset koupit novou SD kartu, jinak přijde o mapy Česka a východní Evropy; případně musí starou kartu zálohovat. Postup instalace západoevropských map spočívá v kopírování souborů na kartu, a je potřeba trochu znalostí práce s počítačem.

Aktualizace map zatím bohužel není vyřešena. Probíhají jednání, rovnou ale můžeme předpokládat, že bude placená. Hlavně jde teď o to, aby aktualizace vůbec byla. Na druhou stranu u tak levného přístroje ji zřejmě využije jen malá část uživatelů.


Článek pokračuje v další kapitole: ovládání, při jízdě, hodnocení

Témata článku: , , , Plastová krabička, Low, Nová karta, Luxusní verze, Test, Systémová nabídka